P5

Hola famílies,

Durant aquest 3r trimestre hem fet moltes activitats i per això us volem explicar i ensenyar mitjançant un recull fotogràfic, tot el que hem anat realitzant!

Trobareu activitats dels espais d’aprenentatges, de racons de matemàtiques i llengua, dels taller d’Innovamat, de psicomotricitat i altres moments que hem viscut a l’escola.

Moltes gràcies per la vostra atenció i bon estiu!!

estiu

 

Hola famílies,

Durant aquest 2n trimestre hem fet moltes activitats i per això us volem explicar i ensenyar mitjançant un recull fotogràfic (cliqueu a les imatges), tot el que hem anat realitzant!

Pel què fa a la llengua:

  • Els dilluns aprofitem el matí per explicar als altres companys i companyes què hem fet durant el cap de setmana i després fem una feineta on representem les nostres vivències i practiquem l’escriptura espontània.
  • Els divendres fem l’activitat del reporter i la reportera on cada nen i nena ens presenta la seva noticia.
  • A més a més també aprenem les dites dels mesos de l'any. Aquest trimestre hem treballat les següents dites: “Gener fredolic, entra bufant els dits”, “Pel febrer, abriga’t bé” i l’última d’aquest trimestre “Març marçador de nit fa fred i de dia calor”.
  • També fem activitats relacionades amb l’estació de l’any que estem (l’hivern) i les festes tradicionals (carnaval). Hem treballat aquesta endevinalla de l’hivern: “tinc 5 habitacions, cadascuna amb una persona i a l’hivern quan fa fred, estan tots abrigadets”
  • A l'etapa d'educació infantil els contes són molt importants. A vegades hem fet feines més específiques i altres n'hem parlat a la classe. Hem treballat el conte: “La caseta de xocolata”, l’hem representat, hem treballat vocabulari relacionat...i també hem llegit contes relacionats amb l’hivern. També hem presentat el conte “L’aigua” d’en Cesk Freixas.
  • En qualsevol activitat és important l'expressió oral, però també cal treballar de forma específica les lletres, el vocabulari… i això ho podem fer amb els racons. . Aquest trimestre hem treballat el vocabulari de l’hivern, el treball del nom i cognom en lletra lligada i diverses activitats de consciència fonològica.
  • Per adquirir un domini i evolució en el traç de les grafies i escriptura, així com una millora en la prensió i en el control muscular, també fem grafisme.
  • A més a més, per aprendre a observar, a llegir, a dibuixar… cal tenir una bona capacitat de discriminació visual i això ho treballem amb un quadern de percepció visual on hem de buscar objectes, colors, diferències, trobar la forma, etc.

1. llengua

 

 Pel què fa a les matemàtiques:

Aquest curs hem començat a treballar amb Innovamat, ja que parteix d'una metodologia més manipulativa, motivadora ja que hi ha els CRICS i deixant que cada infant busqui estratègies i raoni per descobrir nous aprenentatges. Dins d'aquesta metodologia, trobem:

  • Tallers: treballem el nombre 7 a través d’un joc de punteria. Cerquem cartes de nombres i oueres que sumin 7. Completem taules de doble entrada. Fem estovalles i prenem mides per preparar un picnic que compartirem amb els companys de p4. Fem seriacions amb fruita. Cerquem les propietats dels prismes i les piràmides.
  • Racons: Aquesta metodologia ens permet organitzar-nos en petits grups i treballar de manera més individualitzada, respectant el ritme d’aprenentatge. Aquest trimestre hem construït figures als geoplans, hem relacionat xifra i quantitat amb representacions diferents, hem fet gràfics de barres, hem reproduït mosaics amb rajoles cartabon i també hem fet seriacions, puzzles i el joc magnètic face.

També ho complementem amb l'aplicació APP INNOVAMAT, un cop a la setmana i així ajudar a reforçar allò que anem treballant a l'aula.

2. matematiques crics

 

Pel què fa als espais d'aprenentatge:

Com hem esmentat abans, seguim la metodologia d'Innovamat i per aquest motiu també s'inclouen els espais d'aprenentatge, ja que a partir d'unes propostes de caràcter obert, els infants van descobrint i construint el seu propi aprenentatge. L'exploració que fan segons els seus interessos és igual d'important que l'enriquiment mutu que tenen a través de la relació amb els altres.

Els mestres Crics son els que proposen espais com el d'experimentació amb el Bor, el de construccions amb la Petra i el d'art amb el Mon. Durant aquest 2n trimestre hem pogut fer espais d'aprenentatge com:

  • Espai d'experimentació (Bor): Vam iniciar el trimestre experimentant amb la barreja de colors, a través de la pintura i les taules de llum. Després hem observat, analitzat i classificat radiografies, d’animals i de persones. També hem experimentat amb els miralls, jugant a trobar simetries, deformant la imatge... i també hem continuat experimentant amb algunes propostes del primer trimestre.
  • Espai de construccions (Petra): Vam iniciar el trimestre inventant-nos màquines, primer calia fer una proposta i dibuixar-la, en acabar realització del prototip. I després de Carnestoltes, vam experimentar amb les balances i les bàscules i hem acabat el trimestre realitzant una bàscula casolana amb tres objectes.
  • Espai de l'art (Mon): Vam iniciar el trimestre treballant les simetries amb pintura i cordes. Després vam observar i representar el reflex de les ombres sobre un pla perpendicular, jugant amb les llanternes! També hem construït la nostra pròpia obra d’art a partir dels quadres de Paul klee i finalment hem elaborat creacions artístiques amb rajoles cartabon.
  • Espai de joc simbòlic: Vam obrir aquest espai per fer ús de la imaginació i viure la setmana del carnestoltes amb molta diversió! Ens vam maquillar i disfressar sense parar!

3. Espais aprenentatge

 

 

Pel què fa als moments d'aula:

  • Aquest trimestre hem iniciat el projecte "Descobrim l'Univers" i ens han sorgit tantes preguntes que cada infant ha investigat a casa i ens ho ha explicat mitjançant les conferències, i si hem tingut dubtes i més curiositat hem seguit investigant... quin món tant interessant!!
  • Dos dies a la setmana fem anglès amb la Marina i el Richard i a través de cançons i jocs ens ensenyen aquest idioma. Primer busquem el Mouse... “Mouse where are you?” i després ens proposen diferents reptes, jocs i activitats.
  • Els dilluns fem música amb la Carmina i a banda d'ensenyar-nos cançons, també hem tocat algun instrument. Durant aquest trimestre hem après aquestes cançons: “Un cavallet de cartró”, “Joc per moure el cos” i “Els instruments”, les tres d’Un país de xauxa i “Aigua” de Cesk Freixas.
    • Ens encanta anar al gimnàs a fer psicomotricitat! Comencem recordant quines possibilitats li podem donar als materials que hi ha darrera la muralla, repassem les normes de convivència i ens preparem per enderrocar la muralla fent un compte enrere... i a través de la pròpia vivència, ser conscients del propi cos, així com la potenciació de l'autoestima i la regulació d’emocions i sentiments que sorgeixen en aquest joc tant espontani.
    • Altres moments de gaudi a l'escola és quan anem al pati a jugar al sorral o correm amunt i avall! També ens fa molta il·lusió celebrar els aniversaris dels amics i amigues!!

 

Esperem que en gaudiu molt i compartiu aquestes fotos amb els vostres fills i filles, perquè us puguin explicar amb les seves paraules i les seves emocions, el seu dia a dia a l’escola.

4. moments aula lluna

 

 

Moltes gràcies per la vostra atenció!

 

Hola famílies!!

A principis de desembre, quan P3 vam sortir a fer el pastoret o pastoreta i P4 i P5 al pati, vam trobar una barretina que devia perdre el Tió! Després de buscar-lo pel pati i la classe i no trobar-lo, vam decidir anar a les vinyes del voltant.

Buscant, buscant vam veure mantetes i finalment... vam trobar els tions!! Perquè no es tornessin a perdre, els vam entrar a l’escola, els vam tapar i els hi vam donar menjar.

L’últim dia d’escola ja estaven molt tips i els nens i nenes d’infantil els vam fer cagar i moltes xocolatines ens van portar!!!

Mireu que bé ens ho vam passar

I quan vam tornar al gener... els Reis Mags ens van deixar uns quants regals per poder jugar al pati!! Quina il·lusió!! J A més a més el primer dia vam poder portar alguna joguina de casa per compartir amb els companys i companyes, que divertit que va ser!!

TIONS

Hola famílies,

També hem fet racons de llengua!! Mireu, mireu!!

  • Vocabulari de la tardor: hem relacionat imatges de fruits de la tardor amb la paraula corresponent, confegit paraules, hem fet puzles formant vocabulari…. I també hem treballat la motricitat fina enfilant fullles de cartró!
  • Vocabulari dels contes treballats: hem treballat la sequenciació del conte, relacionat paraules amb la imatge, hem confegit vocabulari i també l’hem representat.
  • Relacionar lletra lligada i lletra de pal: hem fet diferents racons per tal de relacionar cada lletra de l’abecedari en lletra de pal amb l’equivalent en lletra lligada
  • Confegir el nom i el cognom amb lletra lligada: amb lletres de foam i també amb lletres amb velcro hem pogut fer els nostres noms amb lletra lligada
  • Grafisme: hem practicat el traç de la lletra lligada, resseguint lletres en paper de vidre, a la pissarra, amb retoladors vileda...
  • Llegir i seguir ordres: hem llegit ordres divertides que després haviem de duu a terme.
  • Per veure les fotos, cliqueu aquí.

 

Aquest trimestre, com heu pogut veure, a més a més dels espais d’aprenentatge, també hem fet racons, tant relacionats amb els nombres com amb les lletres!! Ens agrada perquè podem triar i després sempre rotem i així podem anar a totes les propostes. Mireu, mireu!!

 

RACONS RELACIONATS AMB LES MATEMÀTIQUES

Tants objectes com personatges: podem repartir una peça a cada personatge? I si ho compliquem i els col·loquem a la graella? Com ho podem fer? Alguns anàvem un a un, altres n’agafàvem uns quants de cop i els anàvem repartint, etc.

Plantilles 2D: ens trobem uns mosaics amb quadrats de colors i alguns blancs per superposar-hi les peces corresponents, però un cop ja ho hem aconseguit, ho podem replicar en un mosaic d’igual mida que està al costat? La translació ens ha costat una mica més, però a poc a poc ens sentim més segurs i segures per superar el repte!

 Identificar/classificar blocs lògics: podem classificar les peces de blocs lògics? Primer ho fem per colors i després tenim la idea de fer-ho per formes!! Quan ja ho hem classificat, identifiquem i emparellem peces iguals, però i què passa si n’amagem uns quants i en traiem un, podrem aconseguir trobar l’igual?

 Arribem al centre del tauler: trobem un tauler amb 4 camins. Cada infant se situa a la primera casella d’un camí i per torns llancen el dau i omplen les caselles que aquest els indica amb la quantitat de fitxes planes corresponent. L’objectiu és aconseguir omplir totes les caselles que formen el camí! I si ho compliquem més? ara cada infant situa la seva peça a la primera casella i per torns llancen el dau i mouen la seva fitxa tantes caselles com aquest indica. Qui arribarà primer?

Patrons cartabon: es disposen al racó un munt de rajoles “cartabon” i plantilles on apareixen models de patrons de frisos i mosaics. Els infants han de reproduir els models que apareixen a les plantilles. Hi ha nens i nenes que agafen primer totes les peces necessàries per reproduir el patró i d’altres que van col·locant les peces d’una en una fixant-se en el model de la plantilla.

Per veure les fotos, cliqueu aquí.

Aquest trimestre hem començat a fer espais d’aprenentatge, però degut al Covid-19, hem fet grups estables perquè vagin passant per tots els espais. A més a més els mestres dels Crics d’Innovamat, ens mostren reptes perquè puguem treballar les matemàtiques des de diferents perspectives.

Aquí us expliquem i teniu una mostra del que hem fet durant el 1r trimestre!

ESPAI D’ART

El MON, un insecte pal que és mestre dels Crics, ens presenta diferents propostes en aquest espai per tal que els infants desenvolupin la seva creativitat i alhora també coneguin diferents artistes. Durant el 1r trimestre hem fet:

Piet Mondrian: a partir de l’observació d’alguns dels seus quadres els infants construeixen la seva pròpia obra d’art. En l’art també hi podem veure les matemàtiques i és per això que hem observat les figures planes que hi ha com ara el quadrat, el rectangle, etc. A més a més de les regions obertes i tancades i de les línies rectes que composen els seus quadres.

Salvador Dalí: partint de l’obra Sala Mae West de l’artista surrealista, hem deixat a l’abast el material necessari (boques, nassos, ulls, orelles i celles) perquè els infants creïn la seva pròpia composició tenint en compte les simetries, la proporció de mesura entre els diferents elements de la cara i el grau de realisme que li volen donar.

Escultures geomètriques: amb peces planes de diferents formes geomètriques, els infants poden anar encaixant-les entre elles per tal que cadascú construeixi la seva pròpia obra. Se’ls deixa que experimentin amb l’equilibri i estabilitat i arribin a conclusions relacionades amb el pes, ja que si hi ha més pes en una banda, pot ser molt probable que acabi caient.

MON

 

ESPAI D’EXPERIMENTACIÓ

El BOR, la cuca de llum, és un gran científic, tan brillant com despistat, i un mestre que sempre desperta la curiositat dels infants. Personifica l’espai de ciències. Durant el 1r trimestre hem fet:

Rampes: a partir de rampes de diferents inclinacions i de diferents superfícies els infants poden experimentar com influeixen aquests dos factors quan llancem cotxes i objectes amb diferents atributs.

Lupes: oferim als infants diferents elements naturals relacionats amb la tardor per tal que observin amb les lupes i també puguin fer diferents classificacions

Taules d’experimentació: s’ofereix als infants una safata amb diferents tipus de gra de diferents mides i han d’investigar amb els materials dels que disposen: sedassos, coladors, embuts, ampolles…

Vinagre i bicarbonat: amb bicarbonat, vinagre i colorant l’alumnat experimenta què succeeix quan barregem aquests elements.

Magnetisme: hem proposat diferents activitats per experimentar la força d’atracció i de repulsió dels imants i també hem observat com es comporten en contacte amb diferents materials. Propostes: les bales magnètiques, el joc magnètics (construccions) i també la pesca magnètica.

Com podem guiar la bola?: aquesta proposta planteja el repte d’aconseguir, a través d’una superfície plana que segueix un cert pendent, que un bola arribi a una meta fixada abans. Per aconseguir-ho han de col·locar les peces de fusta per guiar la trajectòria de la bola.

El camí de les pilotes: s’ofereix als infants tubs per ser enganxats a un plafó creant camins per on les pilotes baixen fins arribar a la caixa.

Es mouen igual les bales?: s’ofereix als infants ampolles de plàstic transparent de la mateixa forma i mida amb líquids d’un mateix color però de densitat diferent. A dins de les ampolles hi ha bales iguals. D’aquesta manera la velocitat de caiguda de la bala varia segons la densitat i la viscositat del líquid.

BOR

 

ESPAI CONSTRUCCIÓ

La PETRA, la formiga, l’arquitecta més treballadora i sacrificada del bosc. Una mestra molt exigent i motivadora. les seves construccions són tan sòlides com indica el seu nom, que vol dir “pedra” en llatí. Personifica l’espai de construcció. Durant el 1r trimestre hem fet:

Monuments arquitectònics: a partir de quatre imatges on apareixen edificis emblemàtics d’arreu del món (el Taj Majal, la Sagrada Família, el Pont Golden Gate de San Francisco i el Partenó de Grècia) serveix de punt de partida com a inspiració perquè cada infant, a partir de l’observació, pogui construir la seva pròpia estructura fent ús de diferents materials. A més a més, amb la intenció de que els infants puguin fer un exercici d’abstracció traslladant una informació 2D a una estructura 3D, tenint en compte l’existència o l’absència de la simetria i l’estabilitat de l’estructura. Tot un repte!!

Cotxes: A partir de la presentació de tot el material per a la construcció d’un vehicle, es proposa als infants la construcció d’un vehicle amb rodes, amb l’objectiu de fer-lo rodar. Darrera d’aquesta proposta hi ha diferents intencions matemàtiques com: treballar els cossos o elements rodons, la importància de la mida de les rodes i les estratègies emprades per enganxar les rodes als eixos, fet que condicionarà la trajectòria del vehicle.

La Jungla: Presentem diverses caixes amb materials naturals i amb animals de mides diferents. La proposta és que els infants dissenyin i construeixin l’espai de la jungla, amb la intenció de treballar les agrupacions/classificacions, les diferents variables dels materials (mida, color, forma) i la disposició d’aquest material. Totes aquestes intencions ajuden als infants a incorporar aprenentatges i vocabulari matemàtic.

PETRA

 

 

ESPAI TABLETS

L’APP INNOVAMAT és la plataforma que utilitzen les vostres filles i els vostres fills a l’aula, dissenyada i programada, per atendre la diversitat i adaptar-se al ritme de cada infant, per assolir els diferents continguts matemàtics. Cada setmana la tutora rep un informe personalitzat de cada infant, obtenint les evidències dels punts forts i dels continguts que cal reforçar per millorar l’aprenentatge matemàtic.

La tria de les activitats semblen lliures des del punt de vista dels infants, tot i que l’aplicació està pensada per potenciar les necessitats de cada infant. Per aquesta metodologia li dediquem 30 minuts a la setmana.

TABLET