Aquest trimestre hem començat a fer espais d’aprenentatge, però degut al Covid-19, hem fet grups estables perquè vagin passant per tots els espais. A més a més els mestres dels Crics d’Innovamat, ens mostren reptes perquè puguem treballar les matemàtiques des de diferents perspectives.

Aquí us expliquem i teniu una mostra del que hem fet durant el 1r trimestre!

ESPAI D’ART

El MON, un insecte pal que és mestre dels Crics, ens presenta diferents propostes en aquest espai per tal que els infants desenvolupin la seva creativitat i alhora també coneguin diferents artistes. Durant el 1r trimestre hem fet:

Piet Mondrian: a partir de l’observació d’alguns dels seus quadres els infants construeixen la seva pròpia obra d’art. En l’art també hi podem veure les matemàtiques i és per això que hem observat les figures planes que hi ha com ara el quadrat, el rectangle, etc. A més a més de les regions obertes i tancades i de les línies rectes que composen els seus quadres.

Salvador Dalí: partint de l’obra Sala Mae West de l’artista surrealista, hem deixat a l’abast el material necessari (boques, nassos, ulls, orelles i celles) perquè els infants creïn la seva pròpia composició tenint en compte les simetries, la proporció de mesura entre els diferents elements de la cara i el grau de realisme que li volen donar.

Escultures geomètriques: amb peces planes de diferents formes geomètriques, els infants poden anar encaixant-les entre elles per tal que cadascú construeixi la seva pròpia obra. Se’ls deixa que experimentin amb l’equilibri i estabilitat i arribin a conclusions relacionades amb el pes, ja que si hi ha més pes en una banda, pot ser molt probable que acabi caient.

MON

 

ESPAI D’EXPERIMENTACIÓ

El BOR, la cuca de llum, és un gran científic, tan brillant com despistat, i un mestre que sempre desperta la curiositat dels infants. Personifica l’espai de ciències. Durant el 1r trimestre hem fet:

Rampes: a partir de rampes de diferents inclinacions i de diferents superfícies els infants poden experimentar com influeixen aquests dos factors quan llancem cotxes i objectes amb diferents atributs.

Lupes: oferim als infants diferents elements naturals relacionats amb la tardor per tal que observin amb les lupes i també puguin fer diferents classificacions

Taules d’experimentació: s’ofereix als infants una safata amb diferents tipus de gra de diferents mides i han d’investigar amb els materials dels que disposen: sedassos, coladors, embuts, ampolles…

Vinagre i bicarbonat: amb bicarbonat, vinagre i colorant l’alumnat experimenta què succeeix quan barregem aquests elements.

Magnetisme: hem proposat diferents activitats per experimentar la força d’atracció i de repulsió dels imants i també hem observat com es comporten en contacte amb diferents materials. Propostes: les bales magnètiques, el joc magnètics (construccions) i també la pesca magnètica.

Com podem guiar la bola?: aquesta proposta planteja el repte d’aconseguir, a través d’una superfície plana que segueix un cert pendent, que un bola arribi a una meta fixada abans. Per aconseguir-ho han de col·locar les peces de fusta per guiar la trajectòria de la bola.

El camí de les pilotes: s’ofereix als infants tubs per ser enganxats a un plafó creant camins per on les pilotes baixen fins arribar a la caixa.

Es mouen igual les bales?: s’ofereix als infants ampolles de plàstic transparent de la mateixa forma i mida amb líquids d’un mateix color però de densitat diferent. A dins de les ampolles hi ha bales iguals. D’aquesta manera la velocitat de caiguda de la bala varia segons la densitat i la viscositat del líquid.

BOR

 

ESPAI CONSTRUCCIÓ

La PETRA, la formiga, l’arquitecta més treballadora i sacrificada del bosc. Una mestra molt exigent i motivadora. les seves construccions són tan sòlides com indica el seu nom, que vol dir “pedra” en llatí. Personifica l’espai de construcció. Durant el 1r trimestre hem fet:

Monuments arquitectònics: a partir de quatre imatges on apareixen edificis emblemàtics d’arreu del món (el Taj Majal, la Sagrada Família, el Pont Golden Gate de San Francisco i el Partenó de Grècia) serveix de punt de partida com a inspiració perquè cada infant, a partir de l’observació, pogui construir la seva pròpia estructura fent ús de diferents materials. A més a més, amb la intenció de que els infants puguin fer un exercici d’abstracció traslladant una informació 2D a una estructura 3D, tenint en compte l’existència o l’absència de la simetria i l’estabilitat de l’estructura. Tot un repte!!

Cotxes: A partir de la presentació de tot el material per a la construcció d’un vehicle, es proposa als infants la construcció d’un vehicle amb rodes, amb l’objectiu de fer-lo rodar. Darrera d’aquesta proposta hi ha diferents intencions matemàtiques com: treballar els cossos o elements rodons, la importància de la mida de les rodes i les estratègies emprades per enganxar les rodes als eixos, fet que condicionarà la trajectòria del vehicle.

La Jungla: Presentem diverses caixes amb materials naturals i amb animals de mides diferents. La proposta és que els infants dissenyin i construeixin l’espai de la jungla, amb la intenció de treballar les agrupacions/classificacions, les diferents variables dels materials (mida, color, forma) i la disposició d’aquest material. Totes aquestes intencions ajuden als infants a incorporar aprenentatges i vocabulari matemàtic.

PETRA

 

 

ESPAI TABLETS

L’APP INNOVAMAT és la plataforma que utilitzen les vostres filles i els vostres fills a l’aula, dissenyada i programada, per atendre la diversitat i adaptar-se al ritme de cada infant, per assolir els diferents continguts matemàtics. Cada setmana la tutora rep un informe personalitzat de cada infant, obtenint les evidències dels punts forts i dels continguts que cal reforçar per millorar l’aprenentatge matemàtic.

La tria de les activitats semblen lliures des del punt de vista dels infants, tot i que l’aplicació està pensada per potenciar les necessitats de cada infant. Per aquesta metodologia li dediquem 30 minuts a la setmana.

TABLET